search adware
  • Пн - Пт с 10:00 до 19:00.
  • ст. м. Лукьяновская, ул. Сечевых Стрельцов, 77.
юридический блог
фінансовий моніторинг в Україні

Під фінансовий моніторинг в обов’язковому порядку підпадають такі операції (ст. 15, 16 Закону):

Фінансова операція підлягає обов'язковому фінансовому моніторингу у разі, якщо сума, на яку вона проводиться, дорівнює чи перевищує 150 000 гривень (для суб'єктів господарювання, які проводять азартні ігри, - 13 000 гривень) або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентній 150 000 гривень (для суб'єктів господарювання, які проводять азартні ігри, - 13 000 гривень), та має одну або більше таких ознак:

1) переказ грошових коштів на анонімний (номерний) рахунок за кордон і надходження грошових коштів з анонімного (номерного) рахунку з-за кордону, а також переказ коштів на рахунок, відкритий у фінансовій установі в країні, що віднесена Кабінетом Міністрів України до переліку офшорних зон; 2) купівля-продаж чеків, дорожніх чеків або інших подібних платіжних засобів за готівку; 3) зарахування або переказ коштів, надання або отримання кредиту (позики), проведення інших фінансових операцій у разі, якщо хоча б одна із сторін - учасників фінансової операції є фізичною або юридичною особою, що має відповідну реєстрацію, місце проживання чи місцезнаходження в країні (на території), що не виконують чи неналежним чином виконують рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, що здійснюють діяльність у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, або однією із сторін є особа, яка має рахунок у банку, зареєстрованому у вищезазначеній країні (території). Перелік таких країн (територій) визначається відповідно до порядку, встановленого Кабінетом Міністрів України, на основі висновків міжнародних, міжурядових організацій, діяльність яких спрямована на протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, і підлягає опублікуванню; 4) зарахування на рахунок коштів у готівковій формі з їх подальшим переказом того самого або наступного операційного дня іншій особі; 5) зарахування коштів на поточний рахунок юридичної або фізичної особи - підприємця чи списання коштів з поточного рахунка юридичної або фізичної особи - підприємця, період діяльності якої не перевищує трьох місяців з дня реєстрації, або зарахування коштів на поточний рахунок чи списання готівки з поточного рахунка юридичної або фізичної особи - підприємця у разі, якщо операції на зазначеному рахунку не здійснювалися з дня його відкриття; 6) переказ особою коштів за кордон за відсутності зовнішньоекономічного договору (контракту); 7) обмін банкнот, особливо іноземної валюти, на банкноти іншого номіналу; 8) проведення фінансових операцій з цінними паперами на пред'явника, не депонованими в депозитарних установах; 9) проведення фінансових операцій з векселями з бланковим індосаментом або індосаментом на пред'явника; 10) здійснення розрахунку за фінансовою операцією у готівковій формі; 11) проведення фінансових операцій за правочинами, форма розрахунків за якими не визначена; 12) одержання (сплата, переказ) страхового (перестрахового) платежу (страхового внеску, страхової премії); 13) проведення страхової виплати або страхового відшкодування; 14) виплата (передача) особі виграшу в лотерею, придбання фішок, жетонів, внесення в інший спосіб плати за право участі в азартній грі, виплата (передача) виграшу суб'єктом господарювання, який проводить азартні ігри; 15) здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним контрактом, що не передбачає фактичного постачання на митну територію України товарів, робіт і послуг; 16) надання кредитних коштів особі, яка є членом небанківської кредитної установи, в один і той самий день декілька разів, за умови, що загальна сума фінансових операцій дорівнює чи перевищує суму, визначену частиною першою цієї статті. Згідно ст. 16 Закону фінансова операція підлягає внутрішньому фінансовому моніторингу, якщо вона має одну або більше ознак, визначених цією статтею, або містить інші ризики: 1) заплутаний або незвичний характер фінансової операції чи сукупності пов'язаних між собою фінансових операцій, що не мають очевидного економічного сенсу або очевидної законної мети; 2) невідповідність фінансової операції характеру та змісту діяльності клієнта; 3) виявлення фактів неодноразового проведення фінансових операцій, характер яких дає підстави вважати, що метою їх здійснення є уникнення процедур обов'язкового фінансового моніторингу або ідентифікації, передбачених цим Законом (зокрема дві чи більше фінансові операції, що проводяться клієнтом протягом одного робочого дня з однією особою та можуть бути пов'язані між собою, за умови, що їх загальна сума дорівнює чи перевищує суму, визначену частиною першою статті 15 цього Закону). Крім того, не виключено, що на практиці під фінансовий моніторинг можуть підпадати також і інші операції суб’єктів підприємницької діяльності, наприклад, отримання фізичною особою – підприємцем значної суми грошових коштів за надання відповідних послуг протягом першого місяця діяльності чи через певний проміжок часу протягом якого грошові кошти взагалі не надходили або надходили у мінімальному розмірі.
Отже, перелік фінансових операцій, який може підпадати під фінансовий моніторинг є доволі об’ємним.

Таким чином, на практиці під особливу «увагу» Держфінмоніторингу також можуть часто підпадати суб’єкти підприємницької діяльності зі значним об’ємом фінансових оборотів, або з наявністю операцій, що підпадають під обов’язковий фін.моніторинг згідно вищевказаних ст.ст. 15, 16 Закону, які здійснюють працівники (засновники) зазначених суб’єктів господарювання.

Але можливі негативні наслідки для суб’єктів підприємницької діяльності можуть наставати лише у тому разі, якщо Держфінмоніторинг збере саме таку інформацію, виходячи з якої можна буде вважати, що дана фінансова операція або сукупність пов’язаних між собою фінансових операцій можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом або фінансування тероризму.
У такому разі вказана інформація передається для перевірки правоохоронним та іншим уповноваженим органам, які після отримання таких узагальнених матеріалів здійснюють оперативно-розшукову діяльність.
Після здійснення оперативно-розшукової діяльності правоохоронними органами приймається рішення про порушення відповідної кримінальної справи або відмову в порушенні кримінальної справи за ст. 209 Кримінального кодексу України. У разі порушення кримінальної справи проводиться досудове слідство, після чого матеріали передаються до суду для прийняття кінцевого рішення (обвинувального або виправдувального вироку). Примітка:
Стаття 209 КК України. Легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом
1. Вчинення фінансової операції чи правочину з коштами або іншим майном, одержаними внаслідок вчинення суспільно небезпечного протиправного діяння, що передувало легалізації (відмиванню) доходів, а також вчинення дій, спрямованих на приховання чи маскування незаконного походження таких коштів або іншого майна чи володіння ними, прав на такі кошти або майно, джерела їх походження, місцезнаходження, переміщення, а так само набуття, володіння або використання коштів чи іншого майна, одержаних внаслідок вчинення суспільно небезпечного протиправного діяння, що передувало легалізації (відмиванню) доходів, -
караються позбавленням волі на строк від трьох до шести років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до двох років з конфіскацією коштів або іншого майна, одержаних злочинним шляхом, та з конфіскацією майна.
2. Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або у великому розмірі, -
караються позбавленням волі на строк від семи до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років з конфіскацією коштів або іншого майна, одержаних злочинним шляхом, та з конфіскацією майна.
3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, вчинені організованою групою або в особливо великому розмірі, -
караються позбавленням волі на строк від восьми до п'ятнадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років з конфіскацією коштів або іншого майна, одержаних злочинним шляхом, та з конфіскацією майна.

Андрей Лотыш
адвокат, руководитель
Юридической фирмы «Лотыш и Партнеры»

Вверх